Bouwen in Paramaribo 16 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Stevenenfrancis5 - WaarBenJij.nu Bouwen in Paramaribo 16 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Stevenenfrancis5 - WaarBenJij.nu

Bouwen in Paramaribo 16

23 November 2014 | Suriname, Paramaribo

Bouwen in Paramaribo 16
Zo, de spuiter is net weg. Hij heeft al het hout met chemicaliën bespoten tegen houtluizen en ander ongedierte. Die zouden het hout de eerste 5 jaar niet meer lekker moeten vinden. Hij heeft ook een greppel rond het huis gegraven en daar chemicaliën in gegooid. Een soort Pacific-wall tegen de insekten. Ben benieuwd.
Het zinken dak zit er op! Ziet er geweldig uit. Heeft uiteindelijk precies 7 werkdagen gekost en viel dus mee. Voor de laatste stukken hebben we een paar speciale ladders getimmerd. Driehoekig met vertikale latten aan de onderkant die precies in de groeven van de dakplaat passen. Zodoende konden we makkelijker bij de hoeken komen. Fabian heeft steeds op het dak gezeten, gezekerd met een sterk touw. Er was vaak bewolking (het is kleine regentijd) dus dan kun je op het dak werken. Als de zon schijnt is het dak binnen een minuut niet meer om aan te pakken. We hebben maar 1 plaat verkeerd geknipt. Dus hup op de fiets naar Kuldipsing, nieuwe plaat besteld en de volgende ochtend kwam er weer een vrachtwagentje met de plaat. Geen probleem. Heb de handen vol met sneetjes (en splinters). Het hout moest eerst weer in de rauwe lijnolie maar die was op bij de enige winkel die het hier heeft (John Ziel Paints). Die raadde een andere olie aan: chinese Tung-olie uit de tung-noot. Chinees is niet meteen een aanbeveling hier maar volgens internet is dit de “koningin onder de houtoliën”. Je moet de olie mengen met thinner ipv terpentine. Stinkt geweldig (thinner dus, de olie ruik je niet). Voor binnen wordt daarom vaak een citroengeur bijgemengd. Met tung-olie wordt het hout niet grijs zoals bij rauwe lijnolie. Ik heb er nu 2 gallons op zitten. De volgende keer zien we of het werkt.
De laatste dagen zitten we weer zoals gewoonlijk in Guesthouse Zin. Inclusief zwembad. Sávonds af en toe naar de Waterkant. Veel kletsen met bekende en onbekende mensen. Blijft wonderbaarlijk hoe makkelijk je hier met jan en alleman aan de praat komt. En dan zonder dat men wat van je wil of zo. Gewoon interesse. Iedereen heeft wel familie in Nederland of heeft er zelf gewoond.
(ik hoor in de verte een bui aankomen. Waar ik zit schijnt de zon nog maar iets verderop hangt een kleine donkere wolk. Buien zijn zeer plaatselijk en door alle zinken daken hoor je die ver vantevoren aankomen. Onvoorstelbaar hoeveel water er uit zo’n klein wolkje kan komen. De buien kunnen zeer heftig zijn, alsof je onder de douche staat maar zijn na 1 minuut meestal weer over).
Bij de houtmarkt (daar stikt het er hier van) een paar voorbeeld-shutterbomen gekocht. Voor de maat. Ze zijn van aluminium en verkrijgbaar met 3, 4, 5, 6 of 7 shutterhaken. Je schroeft ze aan beide zijden aan de binnenkant van het kozijn en kunt dan zo de glasplaatjes er in schuiven en vastklikken. Wonderbaarlijk weer hoe goedkoop bouwen hier kan zijn. De shutterbomen kosten vanaf 3 euro per set (3 haken). De shutters zelf (gewoon glas) moet je laten snijden.We hebben een siesteem bedacht om niet van die lelijke dievenijzers te hoeven maken. De shutterglazen kun je zo uit de shutterhaken wippen en dan kun je naar binnen. Kijken of we direkt achter de shutterbomen 2 stalen strips tegen het kozijn kunnen schroeven met net onder ieder draaipunt van een shutter een stalen staaf tussen de strippen gelast. (betonijzer rond 8). Die zie je dan bijna niet vanwege de shutters maar je kunt er dan niet in als je de glazen eruit hebt. Belangrijk hier is of de (inbraak-)verzekering het accepteert.
O, en we hebben het huis nu ook maar tegen brand verzekerd. Wordt nu toch wel veel hout en vooral veel moeite die we er in gestoken hebben.
Nou, overmorgen weer naar huis. Precies op Onafhankelijkheidsdag en dat vieren ze dit jaar in Lelydorp, met grote parades, defilés, muziekoptredens en zo. Precies op de weg naar Zanderij dus ik ben benieuwd hoe we dan op tijd in Zanderij moeten komen!
Nog beesten gezien? Ja veel. Bijzonder was een grote groene kikker (10 cm) onder het dekzeil wat op het hout ligt. Ik probeerde de kikker van dichtbij te filmen maar toen sprong ie ineens recht op me af. Schrok me dood maar kikkers kunnen volgens mij niet bijten, toch? Wel heel verongelijkt kijken.
Tot zover deze keer. Volgende keer de wanden en de kozijnen. Begint al op een huis te lijken.
Fawakaa!

• 23 November 2014 - 20:01

Marjolein Gerritsen:

Wat een mooi dak! Ik vind dat puntje daar boven het ook moooi maken. ERg leuk en inspirerend jullie zo bezig te zien. Liefs, Marjoleinxxx

• 23 November 2014 - 21:25

Walter Haentjens:

Moet een geweldig gevoel zijn, je huis onder dak. Gefeliciteerd! Hoor wel hoe het verder is gegaan. Groet, Walter

• 24 November 2014 - 17:11

John Donjacour:

Prachtige houtverbindingen, mooie rode hoed, licht en luchtig. Niets meer aan doen. Hij is af....................;:)

• 28 November 2014 - 21:34

Rob Van Der Zon:

Het heeft er alle schijn van dat dit een fijne thuisbasis gaat worden.
    Ik sta echt versteld hoe je in de tropen bouwt. Dat dak is eigenlijk voor het groffe werk(regen en meteorieten) maar heeft alleen dat te doen terwijl het werken moet als een schoorsteen waar de lucht onderdoor kan trekken voor de verkoeling. Wat alleen niet snap waarom al die huizen in de tropen van die daken hebben met weinig afschot. Zie je in Amerika ook en is eigenlijk niet zo mooi, naar mijn idee. De traditionele indianenbouw heeft daken die een enorm afschot hebben en bekleed zijn met palmblad o.i.d. Is erg mooi!
    Maar misschien heb je wel te maken met bouwbepalingen, ik heb geen idee.
    Voorlopig kan ik alleen maar jaloers zijn.
    Ik hoop volgende week in Suriname te zijn. Als ik kan ga ik 'ns kijken.

Slamat kerdja!
    Oeps da's indisch.