Bouwen in Paramaribo 14 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Stevenenfrancis5 - WaarBenJij.nu Bouwen in Paramaribo 14 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Stevenenfrancis5 - WaarBenJij.nu

Bouwen in Paramaribo 14

Blijf op de hoogte en volg

03 November 2014 | Suriname, Paramaribo

We zijn er weer. Wat een hitte. En wat een lekkere geuren. Deze keer moet het dak er op. De vorige keer in april hebben we de constructie van de verdieping en de dakconstructie in elkaar gezet. Daar dan tijdelijk wat zeilen over zodat het hout niet continu in de zon staat. Dat met die zeilen is leuk bedacht maar na 2 maanden vallen ze uit elkaar door de zon. Gelukkig werden we gewaarschuwd door Susanne van Unu Pikin, de werkplaats naast ons. Fabian ge-appt of hij zin had nieuwe zeilen te zetten. Ja graag zelfs. Wat geld naar zn broer over gemaakt en een paar dagen later kreeg ik een foto binnen via whatsapp met de nieuwe zeilen op het dak. Voorlopig weer even gered. Fabian had al aangegeven dat hij ook wel met de vloer verder wilde gaan. De helft van de balken van de verdiepingvloer lag er pas. Hij is naar een houtzagerij gegaan, heeft een offerte voor de andere balken gevraagd en naar mij ge-appt. Dat werkt dus uitstekend! Meteen wat foto’s van het hout erbij. Een week later lagen alle balken er op. Nog een hele klus want de onderconstructie was niet waterpas (veel kromme balken) en moest dus uitgevlakt. Aan de foto’s kon ik meteen zien dat het werk goed is uitgevoerd. Werkt dus goed, projectleiding op afstand via whatsapp!
Dan de volgende stap: het vloerhout. Ik heb ondertussen zo veel vertouwen in Fabian dat ik hem gevraagd heb een offerte te laten maken bij dezelfde houtzagerij (Indian Brothers) voor het vloerhout. Kopiehout, duims dik en 6 duim breed, met een totale lengte van 700 strekkende meter. Als de verdiepingsvloer er in ligt is het straks ook makkelijker werken aan het dak, in ieder geval minder hoog. Ook dat is gelukt en na enig heen- en weer ge-app en 2 weken later ligt de vloer er strak in. We zijn klaar voor het dak.

Donderdag avond aangekomen, deze keer is Marjolein weer mee, nu met vriendin Tiffany. Marjolein kan niet wachten tot het huis af is. Ben het meteen kwijt vrees ik. Spullen uitladen in het appartement (heel huis) in de Moejekreekstraat en meteen met een taxi naar het centrum. Eerst een soutosoep bij de Waterkant. Nog niks veranderd daar, gelukkig, want ze zijn de hele Waterkant aan het opknappen wat nodig was als ze de sfeer maar niet ook weghalen.
Ook even bij het huis kijken. Fabian zit al te wachten. Vloer ziet er goed uit. Mooi toch al dat hout.
Vrijdag meteen aan het werk met het dak. Eerst de werkbank op de verdiepingvloer gezet. Dan de dakplanken erop. Plank voor plank. Er ligt totaal 1000m1 dakplanken. Ook weer kopiehout. Ik heb het zo dun mogelijk laten zagen dus rond de 20mm maar nog steeds is het loodzwaar (nat hout is zwaarder dan water, totaal dakhout is meer dan 1500kg). Vrijdag ook meteen naar de douane om te kijken of de 2 kisten met aluminium beugels zijn aangekomen. Op het houten dak komen 360 aluminium beugels waar de “panlatten” aan bevestigd worden. Op de panlatten komt de zinkplaat zodat er een ruimte zit van 25 cm tussen dakhout en zink. Omdat het dak schuin omhoog loopt en de temperatuur onder het zink flink oploopt krijg je een natuurlijke trek. Samen met het dakhout zorgt dit er voor dat het onder het dak koel blijft (dat is tenminste het idee…) Heb de kisten (2 x 50 kg) deze keer via een ander adres verstuurd. De vorige keer ben ik helemaal naar Almere gereden om het pakket (rvs-draadeinden) af te leveren voor zeetransport. Nu blijkt dat er bij mij om de hoek een pakketadres zit, 200 meter verderop…
Terug naar het afhaaldepot in Paramaribo. Bij het depot weer veel wachtenden, douaniers, kruiers, dames achter glas met stapels briefjes in de weer. Ik sta er met mijn afhaalbriefje en het valt me meteen op dat de mijne afwijkt van het type wat ze allemaal in de hand hebben. Ben aan de beurt, geef het af en de dame kijkt me aan van: wat moet ik hier mee?? Ze begint tegen met te praten door het glas. Ik probeer via de kleine spleet net boven de balie te begrijpen wat ze zegt maar dat wordt niks. Zij haar hok uit. Is het zeevracht? Ja. Er komt vanmiddag nog een kontainer aan uit Almere! Maar ik ben 2 weken terug al gebeld door iemand uit Paramaribo (!!) dat er 2 kisten voor mij waren aangekomen.. Ok, zij rondvragen en jawel er is iemand die weet wat ik bedoel. Big smile, hij gaat zoeken. Even later komt ie terug of ik ook een faktuur heb. Jawel, heb ik deze keer wel bij me! Hij naar een douanier en samen gaan ze de hal in. Hij komt even later terug, weer een big smile. Ik hoef alleen de kosten van de pakketdienst te betalen (Surpost). Geen invoerrechten dus. Das mooi. 10 minuten later komt hij met de 2 kratten op een steekwagen aanrijden en vraagt waar de auto staat. Hup alles in de auto. Heb m een flinke tip gegeven. Wonderlijk hoe achterdochtig ik steeds ben en hoe makkelijk en sfeervol (big smile, no spang) hier alles verloopt.
Dan een hele week lekker timmeren. De eerste dagen om 6 uur er uit, half 7 beginnen want dan is de temperatuur nog redelijk. Heerlijk dat klimaat hier, groen, fris, afwisselend bewolkt met heftige buien en 5 minuten later weer snoeiheet. Na 6 dagen werken zit de hele dakrand er op (6 rijen planken), 2 rijen beugels en ook de “panlatten”. Voor deze “panlatten”ben ik samen met Fabian naar de houtzagerij geweest. Geweldig zo’n zagerij. Ik moest 180 meter panlatten hebben van 5x7,5 cm oftewel 2bij3’s zoals ze hier zeggen. Vers gezaagd kopiehout in latten van 6 tot 9 meter lengte. Dat zijn hier normale lengtes. 1 lat weegt dan 36 kg! Totaal 720kg. En dat moet dus ook het dak op. Maar de eerste 2 rijen zitten er op. Steeds sóchtends werken tot 12 of 1 uur en s’middags om 2 of 3 uur weer beginnen tot 5 uur of als ik zin heb tot het donker wordt (half 7, binnen kwartier is het dan donker). Vooral die tijd is heerlijk na een hete dag. Fabian vertelde dat er rond 6 uur in de middag apen zitten in het bosje aan de overkant van de sloot. Daar ga ik dus op letten. We hebben nu wel weer een paard staan op het terrein of net ernaast. Ook leuk. En dan natuurlijk de papagaaien, krietjebies, en de vele andere vogels hier (weer even een kolibrie gezien, niet te volgen zo snel). Je ziet ook nog minstens 1 maal per dag een rat in de sloten naast de weg, dikke padden zijn er en die hoor je s ‘avonds fluiten (fiet-fiet, fiet-fiet, etc etc). En kakkerlakken af en toe. Ik had nog oude bouwschoenen in de container liggen. Fabian wil ze aantrekken en klopt er een uit. Kruipt er een kakkerlak van minstens 5 centimeter uit de schoen. Zeer verbolgen dat ie uit zn onderkomen moest. Vandeweek kruipen er ineens een stuk of 10 grote kakkerlakken uit de afvalwaterput naast het appartement. Goed zichtbaar allemaal op de plavuizenvloertegels. Groot gegil van de dames. Francis meteen met de spuit erop (insektengif) en nu drijven ze allemaal op de kop in het putje. Tja, leuk die natuur maar er zijn grenzen. Nog een leuk voorval. Ik zit de 2e dag uit te rusten op de werkbank en neem weer een glas water (drink minimaal 3 liter water per dag). Kijk naar de houten kolommen. Kijk nog eens en ik zie wat bewegen. Wat beter kijken, wat dichterbij en ineens zie ik de autostrada van kleine mieren. Honderden, allemaal naar boven. De andere kolommen ook eens bekeken en jawel, ook daar autostradas. Dat zijn toch geen houtluizen he?? Meteen even aan Fabian laten zien en hij bezweert me dat het miertjes zijn en geen houtluizen. Toch s’middags maar weer gif gehaald en een aantal flessen rauwe lijnolie. Ze moeten niet aan mn hout komen!
Dat was het voor nu. Bijgaand nog wat leuke foto’s.
Fawakaa!

  • 03 November 2014 - 10:39

    Ellen:

    Wauw wat ziet het er al goed uit! Jongen wat ben je weer hard aan het werk. Ik denk aan jullie daar in dat warme landje (sinterklaas gezien?). Leuk al die beesten! Geen schepsels van God doodmaken hoor... Haha vieze kakkerlakken. Br. Afgelopen weekend lekker weertje gehad hier, 19 graden! Dus gister weer een dagje in de blote kont naar de sauna, heerlijk relaxen. Bram is op zoek naar een baan en gaat op kamers!!! Goed he. Hij is er echt aan toe. Samen met twee vrienden, hartstikke leuk. Dus familie, als jullie nog spullen overhebben (lekker de zolder of de schuur opruimen) dan zal hij het wel kunnen gebruiken. Ze hebben zich ingeschreven bij antikraak, maar misschien kunnen ze ook wel met zn drieen een flatje of huis huren. Op de Utrechtseweg nog steeds geen bewoners, zal allemaal wel tegen zijn gevallen vermoed ik. Marjo wat leuk dat je met een vriendin daar bent, lijkt me heel gezellig. En francis nog last gehad van de benen? Hoop dat alles goed gaat, maar zo te zien lukt dat wel. Ik verheug me er al op om een keer op visite te komen, maak de logeerkamer maar vast klaar, haha. Hee schatjes ik hou van jullie, veel plezier en steven denk aan je gezondheid, doe ook rustig aan en geniet. Je lichaam is al wat ouder en zorg er goed voor. Kusjes van je zusje, schoonzusje en tante Ellenst

  • 03 November 2014 - 12:48

    Nicole En Karin:

    Al heel goed opgeschoten, stevige constructie en zwaar werk met dat warme weer. Die kakkerlakken!! wel sneu om er met gif op los te gaan. Kunnen jullie ze niet vangen (zijn nu toch met z'n vieren) en naar het bos brengen!! Hier vandaag herfst, harde wind en rond de 15 graden. Groetjes Nicole en Karin

  • 03 November 2014 - 15:24

    Mo:

    haha hartstikke leuk die verhalen!! ziet er super uit :) en inderdaad ook vakantie houden he pa! maar volgens mij is juist het drukke vakantie voor je haha! en lekker die kakkerlakken haha, vieze beesten. dikke kus vanuit de hertogstraat!!!

  • 03 November 2014 - 21:52

    Els:

    Wat geweldig die Fabian! Al zoveel werk verricht! Het nieuwe werken via whatsapp

  • 03 November 2014 - 21:56

    Els:

    He, niet alles is meegekomen. Ik had ook nog wat geschreven over mieren, houtwormen en kakkerlakken

  • 03 November 2014 - 21:58

    Els :

    Ik had wat smileys gebruikt, kan blijkbaar niet want de tekst wordt afgekapt. Geniet er nog van, groeten Els

  • 04 November 2014 - 01:43

    Marjolein Gerritsen:

    Gosjemeine, wat zijn jullie goed bezig. Het huis begint er al erg uitnodigend uit te zien, een echt home! I can't wait to come and visit. We leven helemall met jullie meexxx

  • 10 November 2014 - 12:25

    John:

    Beste Steven en Francis, wat heerlijk om weer je verslag te lezen. Ook ik zit onder je sceptici, (ik ben een scheitert, misschien, en vertouw op zekerheden) Geweldig om te horen dat jullie avondtuur zo goed verloopt. Ik heb 3 jaar geleden een paardenstal getekend op advies van de eigenaar is er ook een dubbek dak gemaakt. Het binnendak is achter open en de nok is over de volle lengte ook 15 cm hoger. De paarden bezweet, na het rijden drogen ze zo snel en "natuurlijk" op. Het werkt geweldig.
    Hartelijke groeten en succes allen.

    John. Thea

  • 14 November 2014 - 17:38

    John D:

    Ben benieuwd wat er gebeurt als de rode dakplaten erop komen. Dat wordt super!!
    Groet John

    ps. De nieuwste carnavalshit "Ze moeten niet aan mn hout komen!"

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Actief sinds 03 Nov. 2014
Verslag gelezen: 885
Totaal aantal bezoekers 6362

Voorgaande reizen:

24 Oktober 2014 - 25 November 2014

Bouwen in Paramaribo fase 5

Landen bezocht: